fbpx
הורים > מבדידות לידידות בממלכה הקטנטנה
?
> נטע שפירא, מאי 2017

מבדידות לידידות בממלכה הקטנטנה

נטע שפירא

נטע שפירא, מאי 2017

כשקראתי לראשונה את הספר "הממלכה הקטנטנה" מאת אתגר קרת, עלו דמעות בעיני. שמחתי כל כך שהספר יגיע למשפחות במסגרת תכנית ספריית פיג'מה.

כשהייתי ילדה, אהבתי מאוד לשחק במשחקי דמיון עם יעל, השכנה מהבית הסמוך. יעל הייתה גדולה ממני בשנתיים, וכל עוד הסכימה לשחק איתי, חיינו יחד בעולם שהיה מלא אנשים והרפתקאות, קסם ודמיון.

כשראיתי את האיורים המופלאים שאיירה תמי בצלאלי, נזכרתי כיצד שיחקנו יחד במשחקי הדמיון, איך היינו נסיכות בממלכה הקטנטנה, בראנו יחד עולמות שלמים בכוח המחשבה בלבד. עולמות מופלאים מלאים פאר והדר, נשפים ואירועים, רחוקים כל כך ממציאות חיינו השלווה והשגרתית במושב הקטן בו חיינו.

מי קבעה את החוקים? מי הייתה המלכה? האם התחלפנו? האם היינו שתינו מלכות? ניסיתי להיזכר ולא הצלחתי. היינו קטנות, נשארו לי זכרונות עמומים, חמימים, של משחק על הדשא, של שמש מחממת, זכרונות של ילדות וידידות.

הממלכה הקטנטנה הוא סיפור מופלא על עולם שברגש ובדמיון. עולם הילדים מלא ממלכות קטנטנות וקסומות. הממלכות הן עולם פנימי ואנחנו נושאים אותן איתנו שנים רבות אחרי שכבר גדלנו ועזבנו את הממלכה שבראנו לנו אי אז בימים.

כמובן שנעים מאוד להיות ה"מלך" של המשחק, לנסח את החוקים, ללבוש את בגדי הפאר, לנהל טקסים ולזכות בהערצת כולם. אבל הממלכה הקטנטנה חשובה כל כך דווקא מפני שהיא עולם מופלא בו לומדים לחיות יחד, לומדים להחליף תפקידים, להתחדש, לגלות את עצמנו מחדש בתפקיד אחר, בו יחד עם הויתור על המלוכה מסתלקת הבדידות ובאה במקומה המתנה הגדולה ביותר- הידידות.

 

 

עוד מחשבה על ממלכות, מלכים ונתינים להורים לילדים גדולים:

הסיפור ליווה אותי זמן רב אחרי שקראתי אותו, הוא עורר אותי למחשבה על חיים בממלכה הקטנטנה של כל משפחה בה ילדים גדלים ומתבגרים.

הייתה לנו ממלכה קטנטנה שמחה ומאוחדת, היה ברור מי קובע את החוקים, מי מנהיג ומי מונהג, חיינו יחד בהרמוניה ובשמחה עם נתינים קטנים וחמודים, שהלכו איתנו באשר נלך. פתאום המציאות השתנתה, גבולות הממלכה נפתחו, ל"נתינים" יש הבחירה להישאר או לעזוב, ולנו יש בחירה האם להישאר מלך ומלכה בודדים בארמונם ולשמר את מערכת היחסים המעמדית, או שאולי הגיע הזמן לרדת מכס המלוכה, ליצור מערכת יחסים חדשה ושונה. מערכת יחסים  בוגרת יותר המבוססת על חברות ושיתוף. אם נשכיל לשנות את התפקידים בממלכה הקטנטנה שלנו, אולי נפסיד את כס המלוכה אבל נרוויח חברים חדשים איתם נוכל להמשיך ולצעוד יחד בשדות התות.

 

*נטע שפירא היא סגנית מנהלת קרן גרינספון ישראל ומרכזת את הוועדות לבחירת ספרים לתוכניות ספריית פיג'מה.   

להדפסה לחצו כאן

ניתן לשתף את העמוד על ידי לחיצה על אחד האייקונים שלהלן:
Print Share