fbpx
ספריית פיג’מה בתקשורת > כתבה על פתיחת שנה"ל השנייה של התכנית
?
> הארץ, אוקטובר 2010

כתבה על פתיחת שנה"ל השנייה של התכנית

הארץ, אוקטובר 2010

פרויקט חדש: 360 אלף ספרים יחולקו לילדי גנים בצפון ובדרום

המטרה: קידום היהדות והשפה העברית

משרד החינוך וקרן חינוך אמריקאית הפועלת בישראל מתחילים בימים אלה בפרויקט חדש בגני ילדים, שבמסגרתו יקבלו הילדים מדי חודש ספר לביתם ללא תשלום. הפרויקט "ספריית פיג'מה" יספק ספרים לכ-45 אלף ילדים בכ-1,500 גנים בצפון הארץ ובדרומה, ובסך הכל צפויים להיות מחולקים כ-360 אלף ספרי ילדים במהלך שנת הלימודים. בין הספרים שיחולקו: "הילד הרע" של לאה גולדברג, "הטרקטור בארגז החול" של מאיר שלו ו"המלך שלמה והדבורה" של אוריאל אופק.

שני הצדדים השותפים בפרויקט מדגישים היבטים שונים, המשלימים לדבריהם זה את זה: בעוד במשרד החינוך מציינים כי התוכנית היא חלק מהפעילויות שנועדו לקדם את השפה העברית במערכת החינוך השנה, בקרן הרולד גרינספון אומרים כי המטרה היא לקדם ערכים יהודיים אוניברסליים ולשפר את ידיעת היהדות של הילדים ומשפחותיהם. תקציב הפרויקט לשנתיים הקרובות נאמד בכ-4.5 מיליון שקלים, ומשרד החינוך אחראי ל-45% מהמימון.

בשנה שעברה פעלה "ספריית פיג'מה" באופן ניסיוני וחילקה ספרים לכ-3,000 ילדים בכ-100 גנים בצפון הארץ. לפני כמה שבועות הוחלט להרחיב משמעותית את התוכנית, כך שתקיף את כל גני הילדים במגזר היהודי בצפון הארץ וכ-500 גנים נוספים בדרום. הפרויקט מבוסס על תוכנית אמריקאית (PJ Library) שמפעילה בשנים האחרון קרן הרולד גרינספון, ובמסגרתה מוענקים מדי חודש ספרי ילדים לעשרות אלפי משפחות.

בניגוד למודל האמריקאי, אשר "מדלג" על הגננות ומנסה לפעול ישירות עם המשפחות, בישראל הוחלט כי הגננת תציג את הספר, ורק לאחר הפעילות בגן יקבלו הילדים עותק לידיהם. הספר יכלול הצעות לפעילויות משותפות של הילדים עם ההורים, "המיועדות להעמיק את ההבנה של הערכים הטמונים בספר", מסבירים בקרן האמריקאית. כך למשל, הפעילות סביב הסיפור "הילד הרע" של גולדברג, העוסק בילד המתנהג לעתים שלא כראוי, כוללת התייחסות למסכת אבות מהמשנה ("איזהו גיבור? הכובש את יצרו").

לדברי מנהלת "ספריית פיג'מה" בישראל, גלינה פרומן, "המפגש עם הספרים מעניק הזדמנות לשיח משפחתי על מסורות וערכים יהודיים, ומאפשר להורים להעביר לדור הבא את נקודת המבט האישית שלהם בנושאים אלה". עוד אומרת פרומן כי "הרבה פעמים היהדות מתפרשת באופן צר, כאילו מדובר רק במצוות, חגים או סיפורי התנ"ך. אנחנו מבקשים להרחיב את המשמעות הזו, ולהעצים בתוך כך גם את ההורים".

"מטרת התוכנית היא ליצור תרבות של אהבת הקריאה ולטפח אורח חיים של אהבת הקריאה בגן ובבית, תוך שימת דגש על ספרות טובה והקניית ערכים לילדים בגיל הגן", מוסיפה מנהלת האגף לחינוך קדם-יסודי במשרד החינוך, סימה חדד מה-יפית.


ילדים מאזינים לסיפור בשהם. הפרויקט יפעל ב-1,500 גנים

ניתן לשתף את העמוד על ידי לחיצה על אחד האייקונים שלהלן:
Print Source Share